Follow

2017/02/28

Min mini-Berlin-guide - del 1 mat & dryck

Jag postade denna lilla guide i min förra blogg, men fick nu förfrågan om mattips i Berlin. Så här kommer ett gäng! Och jag har ju bara varit där ett par gånger, så detta är ju enbart de lilla jag hunnit med. 

Berlin är en av mina absoluta favoritstäder i matväg. Det finns vällagad, prisvärd mat från världens alla hörn.



Bar Raval är en tapasbar som ligger på Lubbener Straße i Kreuzberg. Gott, mycket mat och prisvärt!



Monsieur Vuong var nog min absoluta favorit denna gång. Vietnamesisk superfräsh mat och spännande drinkar. Också sjukt prisvärt. Ligger på Alte Schoenhauser i Mitte. Finns en massa härliga, speciellt asiatiska runt om kring också.


Good Morning Vietnam var en annan vietnamesisk vi besökte, som låg alldeles i närheten av Monsieur Vuong. Vill extra mycket tipsa om deras drinkar, denna med risvodka, färsk ingefära och lime var typ det godaste jag druckit.



Kaschk är en supermysig bar/café på Linienstraße, precis vid Rosa Luxemburg Platz. Craft beer, gott kaffe och wifi!


Wonder Waffel ligger på Adalbertstraße i Kreuzberg. Goda våfflor där du kan välja toppings, t.ex nutella, bär, glass etc.






Klunkerkranich är typ mitt bästa Berlin-tips! Om du åker till Neukölln Arcaden, som är en galleria, och tar hissen upp till högsta våningen så kommer du ut på ett parkeringsplan. Följ där skyltarna mot Klunkerkranich och så kommer man upp till en helt fantastisk takbar. Utsikt över staden, supermysigt inrett och helt okej mat!


Que Pasa ligger på Zossener Straße i Kreuzberg. Där drack vi stora, goda och billiga drinkar. Såg ut att vara nice mexikansk mat också.


Och slutligen, ät falafel!! Vart som helst typ. Ett litet hål i väggen som säljer falafel för typ 3€ kan komma att bli din resas bästa måltid.

Här är ett par till tips som jag fått men ej hunnit testa: Datscha, Kauf dich glucklich, Roamers, Gordon.

1 kommentar:

  1. Åh så bra då jag ska till Berlin i maj!

    Sv: Tack, Tahiti levererade verkligen paradisdrömmen!

    SvaraRadera