Follow

2015/01/04

året som gått, januari till juni


Jag har jättelite bilder från januari och minns att jag knappt rörde kameran någonting. Det lilla jag har dokumenterat är frukost, hembakt bröd och nyinköpta kläder. Jag tillbringade en helg i Vemdalen utan att ens åka skidor. Men vi hade det rätt trevligt ändå med gulashsoppa på burk, festligheter, superfin 12-manna-stuga, bastubad, alldeles för lite sömn och sällskap av fina människor jag knappt kände då, som idag har blivit nära vänner. Här kan ni se lite mer bilder därifrån.

Från februari har jag inte en enda bild och jag minns inte så mycket av den månaden. Jag fyllde 18 och firade det med mina närmsta, men annars var det en månad fylld med rätt mycket ångest och alldeles för lite sömn och näring.

Mars var lite bättre och jag passade på att framkalla favoritminnen i polaroidform. Jag fotograferade både Lisa och Emma när våren äntligen började smyga sig fram efter månader av mörker och kyla. Jag åkte på klassresa till Nerja i Spanien och hade en jättefin vecka. Vi vandrade i raviner, träffade cowboys, badade (jag lyckades även bränna mig på en manet det första jag gjorde), samlade D-vitamin och tog en massa bilder.

April började med att Emma fyllde 18 och jag hade ordnat en liten överraskningsfest för henne. Jag fikade med Lisa, fotograferade Emma tillsammans med Philip och Sara och sedan var jag på resande fot igen. Denna gång i Gran Canaria tillsammans med min familj och mormor. Hittade en indisk restaurang efter att ha totaltröttnat på alla försvenskade restauranger som serverade pommes till allt (kom igen, lasagne med pommes frites?) och sprang runt i en liten öken.

I mappen från maj hittade jag en hel del vardagsbilder faktiskt. Jag lagade kikärts- och hallomipasta, var i stan med Lisa, hade kubbkväll hos Sandra, försökte fånga Vilja på bild och det började bli såpass varmt så att man kunde tillbringa kvällar på altanen. Jag tror att maj var rätt fint och att jag mådde relativt bra, det brukar vara så. 

I juni hade jag och Lisa en utav våra bästa fotograferingar, och därifrån är första bilden plockad. Sedan tog skolan slut och strax därefter väntade det som jag och Emma längtat efter i typ ett halvår. Vi tillbringade en vecka i Parga i Grekland med sol, bad, värme, mängder av gyros, lakritsshots, färsk frukt, saltvatten, trerätters-frukost och världens bästa sällskap. En utav mitt livs bästa resor helt klart, just för att det kändes så jäkla kul att vi två kunde åka iväg och klara oss själva i ett annat land. 

Även om det första halvåret av 2014 ser rätt trevligt ut genom kameralinsen så var de här månaderna nog några av de jobbigaste och mest självdestruktiva i mitt liv. Resorna under våren och sommaren var höjdpunkterna, de fina ögonblicken som fångades på bild och det som räddade det här halvåret från att bli total misär. För i vardagen var det tyvärr väldigt mycket fokus på ätande och icke ätande, vikt och ångest. Allt det har jag berättat om tidigare, här

Snart får ni se del två i den här årsresumén och här kan ni se mina tidigare år: 20122013 del 1 och 2013 del 2.

2 kommentarer:

  1. Du är så stark som vågar skriva om att du haft det jobbigt och inte bara döljer det bakom en massa skrytbilder som typ alla gör på fb/insta. Men man blir glad av dina bilder! Det är tungt att läsa om det du varit med om men jag hoppas att det blivit bättre - men jag vet, resan är lång. Det jag förstått om dig sedan att ha följt din blogg ända sedan almasfoto är att du är stark och modig och har snälla vänner. Jag vet att du kommer klara det. Jag har helt andra problem, som att jag inte vet var jag ska bo efter gymnasiet för att jag bråkar med mina föräldrar.. men jag läser din blogg och vet att det du gått igenom är ännu jobbigare och därför tror jag att även jag kommer klara det. Du och dina bilder inspirerar mig, ville bara säga det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppskatta dina fina ord så himla himla mycket. Jag känner att det skulle vara falskt mot både mig själv och er läsare att skriva att året har varit toppenbra och jättehärligt hela tiden när det inte har varit så. Och oj vad roligt att du följt så länge, trodde inte det var så många som fortfarande stannat kvar! Tack tack tack fina du, och hoppas allt går bra för dig med. Kram!

      Radera